Over wonen, stylen, decoreren, fotograferen, kringlopen en zelf maken

Pagina's

woensdag 29 februari 2012

Kom in de stilte

Dag allemaal!
Vandaag laat ik jullie zien wat ik deze maand voor EVA maakte. Het thema van EVA is dit keer stilte waar ik op ingehaakt ben. Verder heb ik me ook gericht op het komende paasfeest. Voor de volgende EVA zou de tijd te kort zijn. Het is dus een blog met een christelijke inhoud. Voor de mensen die daar niet veel mee kunnen hoop ik dat het toch inspirerend genoeg is om er op een andere manier mee aan de slag te gaan. Je kunt er best een draai aan geven zodat het beter bij je past. Ik zal er per foto een idee bij geven.
Ik ben blij met het artikel. Het is weer eens heel iets anders, het ziet er fris uit met al die geeltinten en het is niet moeilijk om te maken.
Het begint zo: 
Juist als het ontluikende wonder in de natuur je kriebels bezorgt is het goed om eens stil te worden en tot bezinning te komen. Stilteplekjes in je huis kunnen je hierbij helpen.


Samen bidden
Van een oude lijst kun je een gebedsbord maken. Een mooie gelegenheid om anderen uit te dagen om mee te bidden of juist om gebed te vragen.
Wat heb je nodig: oude schilderijlijst, hardboord, verf, papier, plastic spijkerbakje, touw, knijpertjes, lijmpistool, schaar
Zo maak je het: Verf de lijst en de hardboord plaat  in een mooie kleur. Maak met een paar spijkertjes de hardboordplaat vast achter de lijst. Knip van verschillende stukjes papier labels. Hier kan je bezoek een gebedspunt op schrijven. De labels worden met knijpertjes aan een “ waslijntje” gehangen die je spant tussen twee knijpers die je op het boord plakt.
Vouw van vier stroken papier een balletje waar je een rolletje in doet met een gebedspunt erop. Al deze balletjes doe je in het bakje die je ook op het boord plakt. Je vraagt of je bezoek met je mee wil bidden. Ze kunnen dan een balletje uit het bakje meenemen en thuis open maken. Pas dan lezen ze welk gebedspunt ze hebben meegenomen. Je kunt het gebedsbord verder gebruiken voor mooie teksten, foto’s en persoonlijke dingetjes die je aan een persoon doen herinneren waar je voor wil bidden.
Van dit bord kan je natuurlijk ook een algemeen bord maken. Je kunt op de labels grappige anekdotes schrijven of  "niet vergeten"  dingen. De balletjes zijn erg leuk om in een grote pot te doen. In plaats van een gebedspunt doe je er dan een mooi wensje of mooie woorden in. Je zet de pot in de gang en vraagt je bezoek of ze een wensje mee willen nemen. Ik zal er morgen op terugkomen. Dan laat ik je zien hoe ik de balletjes maakte en hoe leuk het is om er een pot vol van te hebben.


Bloemen van de Geest
In plaats van een paasboom kun je van papier mooie bloemen maken die je in takken plakt. In de bloemharten schrijf je de vruchten van de Geest zoals beschreven in Galaten 5: Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Deze takken staan in een tulbandvorm waar ook voorjaarsbloeiers in staan. Natuurlijk kun je ze ook in een grote vaas zetten. Als je de woorden niet in de harten schrijft heb je heerlijke voorjaarsbloemen.
Knip voor elke bloem 3x het patroon (die ik morgen hier op het blog plaats) en plak deze op elkaar. Voor het bloemenhart gebruik je een bierdop die je beplakt met papier. Schrijf hier een woord op en plak het vervolgens in het hart van de bloem. Plak de bloemen met een lijmpistool aan de tak. Je kunt er als vulling ook nog kant en klare bloemen in plakken. Ik kon het patroon niet plaatsen, als je mailt naar laban@solcon.nl dan stuur ik het je toe!


Tekst schilderij
Voor dit schilderij hoef je geen schildertalent te hebben. Deel het doek met acrylverf in een groen deel (het gras) en een blauw deel (de lucht) en schilder met bruin aan een zijkant een stuk van een boom. Laat de takken in het doek lopen. Hier kun je blaadjes van papier aan plakken (gemaakt met de cuttlebug), vogelhuisjes (hobbywinkel), gehaakte uiltjes (Xenos). De letters voor de tekst is ook met de cuttlebug gemaakt, een stansmachientje waar je vele vormen mee uit papier kunt snijden. De weide vul je in met bloemen, en stickers van kuikentjes en insecten. Je kunt de woorden ook met fijnschrijvers op het doek zetten. Mocht je nu helemaal geen zin hebben om zelf een schilderij te maken dan kun je het digitale bestand van dit schilderij opvragen door een mail te sturen naar: laban@solcon.nl Met dit bestand kun je een canvas doek laten drukken in elk vierkant formaat.
Je kunt er ook een heel andere tekst op plakken of beplakken met leuke voorjaarsafbeeldingen. De boom is sowieso erg leuk om te maken!

  
Hij leeft
Het paasverhaal op een hele eenvoudige maar indringende manier vertelt in drie weckpotten.
In de eerste pot doe je zand, een kruis en een stukje stof met twee dobbelstenen. In de tweede pot doe je zand, een open graf (gemaakt van een vierkant honden- of kattenvoerbakje die je in de juiste vorm vouwt. Plaats dit in het zand en strooi ook wat zand op het dak. Leg een steen half voor de opening en leg een strookje van een oud laken in het graf. In de derde pot doe je ook zand, een hart en een spiegeltje. Leg er wat kleine bloemetjes omheen. Typ op de computer drie woorden nl. Dood, Overwinning en Waarom? Knip dit uit en plak het met masking tape boven de desbetreffende potten. In de eerste pot wordt het lijden van Christus duidelijk. Je kunt er nog bijbelgedeeltes bij zoeken en die op een papier erbij leggen. In de tweede pot laat je zien dat Jezus is opgestaan, Hij heeft de dood overwonnen! Maar waarom? Dat wordt duidelijk in de derde pot als je door het spiegeltje naar jezelf kijkt. Hij deed dit allemaal voor mij, voor jou. Een bijzondere manier om zo nog eens door te praten over het geweldige paasevangelie!
Je kunt de weckpotten ook vullen met nestjes met eitjes, lieve bloemetjes, vogeltjes, kuikentjes enz.


En dan is hier nog eens het complete artikel.


Tot morgen!
Groet,
Makkie

22 opmerkingen:

  1. Dat ziet er allemaal weer veelbelovend uit Makkie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, je gebedsbord vind ik geweldig..
    Als gezin denken we hard na over het vasten en iedereen heeft een eigen vastenpunt ingeleverd, erg mooi om met elkaar deze bijzondere tijd te beleven!
    Dank je voor het delen!
    Groetjes Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi en zeker om over na te denken....je heb er veel aandacht aan besteed en leuke foto,s gemaakt...

    Ik kijk uit naar je volgende post en binnenkort lees ik het in de Eva die ik altijd van mijn zus krijg...

    lieve groetjes Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. werkelijk fantastisch!! Hippe woonaccessoires met zo'n prachtige boodschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi hoor, Makkie, ik ga er zeker iets mee doen, de komende periode. En ik geef je een award, kijk maar op m'n blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind je artikel weer super.
    Alles wat je voor knutsels ere bij bedacht hebt is zo leuk.
    Vind je potjes erg leuk en misschien wel wat voor op school.
    Groetjes Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Had ook al even gespiekt in de nieuwe Eva, maar ga het nog even op mijn (ge)makkie lezen.
    weet niet of ik zo crea ben, zal eens zien :-)
    Fijne dag
    liefs Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi,

    Wat een leuke crea dingetjes!! Ben niet gelovig, maar ga hier wel een eigen draai aan geven. Bedankt voor je leuke ideeën!!!

    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb je de patronen van de bloemen toevallig?
    We staan hier te popelen om ze te gaan maken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi hoi, ik zou ook graag de patronen voor de bloemen willen!!
    groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo, Ik ben inderdaad ook erg benieuwd wanneer het patroon voor de bloemen op het blog worden gezet. Ik kijk er naar uit om ze te maken!!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb net het bericht in de EVA gelezen, geweldig! ben nu op zoek naar je patronen van de bloemen.(kijk ik er soms overheen?)
    Ga zo door met je blog, een inspiratie om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een hele mooie site, mijn complimenten.
    Krijg helaas de balletjes niet voor elkaar.
    stap 1 en 2 gaan goed nog tips?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik las bij m'n moeder de Eva, en zag de leuke bloemen. Ik wil met m'n klas de bloemen maken en dan in paastakken hangen. Maar ik kan het patroon niet vinden.... Staat het wel ergens op de blog?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo, erg leuk ik zag het artikel in Eva, maar ook ik ben op zoek naar de bloemenpatronen. Waar staan deze?
    Ik hoor het graag, groet Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo,

    Erg leuk die bloemetjes maar ook die balletjes.
    Wilde ze wel graag gaan proberen maar heb nog steeds de patronen niet kunnen vinden. Waar staan ze?
    Groetjes Sneeuwwitje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gaaf!!! Ik vond de potten op Pinterest... ik ga ze hier maken met de kinderen in de week voor pasen! Tnx voor de inspiratie... ik zal de link delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dank je wel voor al de ideeën! Ik kwam hier via Ilse, zij deelde inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik waardeer je berichtje enorm!