Over wonen, stylen, decoreren, fotograferen, kringlopen en zelf maken

Pagina's

dinsdag 14 februari 2012

Van orgel naar kapstok

Dag allemaal!
Een dag verlaat maar daar ben ik dan weer.
Vanaf nu wil ik proberen te bloggen op dinsdag en vrijdag. Het wordt wel wat minder maar anders is het moeilijk te combineren met mijn andere dagelijkse bezigheden.
Vandaag heb ik een originele kapstok. De haken zijn namelijk die uitschuifdingen (sorry mijn a-muzikaliteit maakt dat ik niet weet hoe de juiste benaming is maar laat het me gerust weten!) van een oud orgel. Vroeger hadden we een traporgel waar die dingen ook aan zaten maar je vindt ze ook aan kerkorgels.
Ik heb de haken bij mijn favoriete kringloop (klik) gekocht. Snap je nu waarom ik het daar zo leuk vindt? Je koopt er echt de meest originele dingen. Want waar koop je nu deze mooie haken? Ja als je een compleet traporgel koopt heb je ze maar gewoon per stuk? Er liggen op het moment ook wel 100 houten pijpen van een orgel. Geweldig! Van 15 cm tot 2.50 m hoog. Ze zijn ook nog eens vierkant zodat je ze als balken kunt gebruiken. Daar kan je dan bv weer een tafel van maken, een lampenvoet of een kapstok. 
Maar goed, waar was ik gebleven?
De uitschuifdingen waar ik haken van maakte.
Ik maakte ze vast op een stuk steigerplank door een schroef van de achterkant dwars door het hout te schroeven in dat uitschuifding (pffff lekker professioneel).
Op dezelfde plank plakte ik vijf gordijnringen waar ik om en om muziekblad en merklap plakte. Nu moet je niet denken dat ik een mooie merklap verknipt heb hoor! Ik heb de lap op het kopieerapparaat gelegd zodat ik de papieren versie kon verknippen.
Het resultaat is te zien op de foto's.



(fotografie Marjan Laban)









Mocht je nu geen zin hebben in een kapstok dan kun je met alleen de porseleinen knoppen ook heel leuk scrappen bv. Het zijn originele platte plaatjes die je erg mooi bij oude foto's kunt combineren.
Mocht je besluiten eens naar de Opslag te gaan kom dan even gezellig koffie drinken!
Je bent meer dan welkom!

Ik wens jullie nog een mooie dag en tot vrijdag!
Groet!
Makkie

20 opmerkingen:

  1. JE KAPSTOK IS ERG LEUK GEWORDEN!
    FIJNE VALENTIJNSDAG,

    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geniale ideetjes heb je toch, daar zou ik echt nooit opgekomen zijn
    vind die plaatjes los toch ook erg mooi
    Fijne dag nog
    Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superleuk zeg! Inderdaad, wat kan je met kringloopvondsten ontzettend leuke dingen maken. Als jij of een ander dat doet, denk ik: o, ja, natuurlijk! Maar als ik er zelf loop, zie ik vaak door de bomen het bruikbare hout niet meer :-)
    Enne... die uitschuifdingen: je bedoelt misschien registerknoppen? :-)
    Fijne dag vandaag!
    Grtz, Esrosa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je ziet ook overal wat anders in dan het voor bedoelt is .
    Hoe kreeg je het weer verzonnen .Ik vind het weer helemaal super.

    groetjes Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Makkie! Ik was in diezelfde opslag (dus helaas geen bakkie koffie bij je gehaald...) en zag die orgeldingen ook al. Ik dacht al dat jij daar iets geweldigs mee zou kunnen maken, maar wat ik er zelf mee moest, wist ik niet. Nu heb ik spijt. Had ik ook maar....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. erg leuk zeg, hoe kom je op het idee, geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dit ! Jij kunt ook overal wat moois van maken !
    groetjes
    trudette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is toch echt wel weer een grandioos idee. Ik begrijp dat je s'avonds moe bent. Er zitten zoveel ideeën in je hoofd en dat je dat dan allemaal weer met ons deelt daar boffen wij dan weer mee. X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. leuk ideetje, helaas is deze kringloop een beetje uit mijn richting ;)
    maar het blijft een leuk idee.
    groetjes Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. prachtige foto's en inspiratie.......tot vrijdag

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Volgens mij heten die dingen 'registers' ,of die trek je daar in ieder geval mee open (m'n schoonpa is orgelfreek dus dan krijg je dat soort dingen mee...haha) Het ziet er weer fantastisch uit, erg origineel. Als je bij de kringloop nou eens bordjes ophangt wat je er allemaal mee kunt, met die meuk, dan stijgt de verkoop gelijk veel meer denk ik...hihi. Ik ben trouwens ook helemaal weg van je baby's op de foto!! Geweldig schattig en prachtig vastgelegd! Ik geniet ervan (ook op facebook). Groetjes Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. HOE leuk!!
    Ik kom echt nooit losse orgelknoppen tegen.
    Ze hebben een flink orgel gesloopt, zeker.
    En ja, die winkel ziet er helemaal goed uit!
    Tja Doetinchem, ik moet maares een dagje uit plannen.
    Is er nog meer leuks in die regio :)?
    Groetjes, Maaike (frisse rommel)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ohhhh wat grappig....leuk gedaan met de hartjes Makkie!!!
    Jeetje hoe kom je er toch op......ik vind bij mijn Kringloop nooit zoiets en als ik het per ongeluk tegen kom denk ik wat moet ik er mee..
    Ik zoek gericht en laat steeds minder in mijn mandje glijden.....heb een big problem.......huis staat te vol en schuur puilt uit!!!

    hart,groetjes Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat leuk om die registers zo terug te zien! toen ik jong was, heb ik die heel wat uit staan trekken of in staan duwen! leuke ideeën heb ik hier vandaag weer opgedaan, top!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ooh wat is dat leuk Makkie!
    Ik denk wel dat ik voortaan met andere ogen naar een orgel kijk, haha. Die plaatjes zijn inderdaad leuk om mee te scrappen.
    Weer iets op mijn lijstje voor rommelmarktbezoeken ;-)
    liefs Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een supermooie bestemming voor zulke gave orgelknoppen!
    Prachtig idee!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik moet wel lachen hoor..jij ziet ook overal potentie in, haha.
    En niet te geloven..als ik "kringloop" intik op google, word ik ook al doorverwezen naar jouw blog;)
    Je bent gewoon zachtjesaan de queen of kringloop geworden dus;)
    Maar wel een hele knappe, originele, veelzijdige queen!
    Dat we nog maar veel van die superideeën van jou mogen lezen hier..
    lieve groet,
    Wilmi

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat grappig bedacht weer zeg, hoe kom je erop!
    Ik heb je net gelinkt in mijn blog en wil je nog een keer heel erg bedanken voor je leuke idee!!
    We hebben een hele leuke middag gehad en alle meiden vonden het superleuk om te maken!

    groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ben ik aan het surfen om op zoek te gaan naar hoe ik zelf een leuke kapstok te kunnen maken kom ik bij jou terecht, maar dat gaat mij dus niet lukken om zulke orgeldingen te vinden :( heb ook een leuke zelfgemaakte kapstok elders gezien die ik wil gaan maken moet je hun klantenfoto's eens bekijken, ik heb inmiddels ook besteld bij www.porseleinenknoppen.nl om een kapstok te maken :)

    groetjes, Denisse

    BeantwoordenVerwijderen

Ik waardeer je berichtje enorm!