Over wonen, stylen, decoreren, fotograferen, kringlopen en zelf maken

Pagina's

vrijdag 17 februari 2012

Lief mutsje

Dag allemaal!
Het is alweer bijna weekend en vandaag beginnen de vakanties hier ook nog eens, dubbel feest!
Naar aanleiding van de laatst geplaatste babyfoto's heb ik nogal wat vragen gekregen.
Ik vind het wel leuk om wat meer te vertellen.
Hoe komt het dat die babytjes zo vredig slapen was een veelgestelde vraag.
Dit is echt een kwestie van logisch werken, rustig blijven en heel veel geduld.
Op een baby zit geen aan/uitknopje. Je moet dan ook niet de illusie hebben dat je naar mensen toegaat, je opstelling maakt, babytje mooi neerlegt, foep, foep, foep een paar foto's maakt, boel weer opruimt en een half uur daarna weer in de auto stapt.
Je maakt je opstelling (das al een half uurtje werk) en ondertussen merk je al wel of de baby onrustig is of niet. Je praat ondertussen gezellig, als alles klaar staat stel je de belichting in met behulp van een pop. Je maakt het plekje waar de baby komt te liggen lekker warm met een kruik en daarna ga je de baby uitkleden. In een warme deken gerold ga je heerlijk knuffelen zodat de baby (hopelijk) in slaap valt. Weet je hoe heerlijk dat is! 
Soms wordt een baby pas rustig als ze nog lekker wat gedronken heeft.
Ik laat de luier zo lang mogelijk om want de ervaring heeft geleerd dat babytjes kunnen poepen en plassen (vreemd he?).
Als de baby lekker tevreden is en al eventjes slaapt leg ik hem/haar op het warme plekje. De verwarming staat ook altijd hoog dus ondertussen heb ik het zelf al heel heet.
Meestal slaapt de baby dan wel lekker door en kan ik verschillende foto's maken.
De foto's van de zak en de Keulse pot zijn twee opeenvolgende series geweest. Ik had van tevoren de pot in de zak gestopt. Emmy zit in de zak dus al in de pot. Toen de foto's van de zak klaar waren heb ik de pot opgetild en Emmy's moeder de zak van de pot getrokken. Zo heb je weer een compleet andere setting zonder dat je de baby hoeft te storen in de slaap.
Ik probeer ook vaak om foto's te maken die bij het gezin passen. In het geval van Emmy in die pot wilde ik een oer Hollandse foto maken. Deze foto wilde ik tegenover een foto zetten die juist helemaal niet Hollands is. Emmy's papa komt namelijk uit Kenia. Ik heb dus ook foto's gemaakt waar ik Emmy in de Keniaanse vlag heb gewikkeld. Ik heb die foto's nog niet eens laten zien.

(fotografie Marjan Laban)
(fotografie Marjan Laban)
(fotografie Marjan Laban)
(fotografie Marjan Laban)
Ik vind het leuk om zo een beetje te bedenken hoe de foto's behalve dat ze mooi zijn ook nog iets extra's hebben.
Tijdens elke babyshoot gebeurd er wel wat. Ik vind dat helemaal niet erg. Die rust probeer ik ook over te brengen op de ouders. Zij vinden het vaak vervelend voor mij als een baby huilt, poept, spuugt of weet ik wat. Maar ja een baby is ook maar een mens. Ik vind het juist daarom al fantastisch om met babytjes te werken. Enne ik kom zelf ook helemaal aan mijn trekken want van baby;s knuffelen krijg ik nooit genoeg!
En zo ben je zomaar vier uur verder voordat de foto's gemaakt zijn. 
Het is een kwestie van tijd en geduld en op het juiste moment met je vinger op het knopje drukken.
Ik neem een hele lading aan spullen mee.
Ik denk dat ik ondertussen al 30 mutsjes heb verzameld. Ik vind het leuk om mijn creativiteit ook in mijn mutsjes terug te laten komen. En zo kom ik op het onderwerp van mijn titel.
Op marktplaats heb ik pas een lading gewone mutsjes gekocht die je strak op het hoofd zet.

Zoiets (van internet geplukt)
Van een leuk stofje scheurde ik stroken waar ik elastiek in naaide. Deze stroken naaide ik vervolgens weer (met rekbaar garen) op de muts. Gewoon met een paar grove steken. 




Op de omslag naaide ik een andere kleur stof.
Van nog een strook rolde ik een soort van roos die ik op de rand zette.






En nu heb ik een schattig home made Makkiemutsje die ik graag gebruik voor mijn babyshoots.
Op dit borstbeeld lijkt het misschien wat te volwassen maar ik weet zeker dat het heel leuk zal staan!
Dus doe je oude mutsjes niet naar de kringloop maar maak en een leuke strokenmuts van!

Een mooi weekend!
Groet,
Makkie

16 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je dit zo helemaal beschrijft! Ik vroeg me inderdaad ook al af hoe je te werk gaat. Knap hoor. Die vlag is ook geweldig. Ik geniet steeds van je prachtige foto's. Bedankt weer!
    Adriana

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk om te lezen ... en om te zien. mooi weekend, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je maakt werkelijk prachtige foto's van prachtige mensjes.... Het lijkt me heerlijk om te doen. Leuk dat je al die achtergrondinformatie met ons deelt! Ik kan haast niet wachten op de eerste foto van een babietje met je schattige strokenmutsje, wat is die leuk geworden zeg. Fijn weekend! Groetjes, Floortje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om ons te laten delen in je belevenissen! Ik vind je babyfoto's ge-wel-dig en zou (bijna) spontaan weer beginnen aan nakomelingen haha..
    Groetjes, Shirley

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een moois allemaal weer. Bijzonder ook die reportage met die hele,kleine lieverds...Mooi gedaan!!
    Ik wens je noflik weekend!

    liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt! Ben benieuwd hoe je mutsje zal staan bij zo'n kleintje. En natuurlijk bedankt voor je 'kijkje in de keuken'. Geen idee dat dat op die manier zou gaan. Fijn weekend! Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heerlijk om dit te mogen doen.
    En helemaal met zo'n prachtig resultaat en
    vast heel blije ouders.
    Heel veel plezier en lekker genieten.
    Groetjes Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je maakt zulke mooie foto's ! Echt heel bijzonder hoor, als mijn kinderen nog klein waren had ik je gelijk gevraagd. Echt PRACHTIG!!!! En dan nog even verder wat crea foto's, ik word niet goed haha. Wat kun je niet?????
    lieve groet,
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat een prachtige foto's...en erg leuk om te lezen hoe het maken van de foto's in het echt gaat! Heb ik vast een voorproefje...over een paar weken hopelijk in het echt :) Groetjes Greta

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou daar komt dus heel wat bij kijken. Maar dat is jouw wel toevertrouwd. De foto's zijn geweldig. Mooi weekend. X

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een super intressant stuk dit! Echt heel leuk! En ook een goed idee van die mutsje! Die van ons hebben helaas al gauw het hoofd te groot en zijn snel warm maar ik houd het in mijn achterhoofd! Ben benieuwd wat je allemaal nog gaat laten zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een erg lief mutsje!
    En die mooie foto's!
    Fijn weekend toegewenst.

    Ymie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw...Marjan...

    wat een prachtig werk doe je!
    Het zijn stuk voor stuk foto's waar ik de muisknop loslaat, om eventjes helemaal weg te kunnen zwijmelen.
    Vooral ook de close-up foto van het piepkleine voetje in het gehaakte dekentje...
    Prachtig!
    Hiermee maak je anderen, en jezelf blij mee... Heerlijk toch?

    Liefs Jantien.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ze zijn echt geweldig.... jouw babyfoto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Héél leuk om dit zo te lezen. Schitterende babyfoto's......

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hello Makkie,

    I just wanted to let you know what an adorable blog you have.
    I also love the cute ruffled hat. What a splendid idea.
    I have 3 girls so....
    Thank you so much for sharing this wonderful girly girly idea.

    I just became your newest follower.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik waardeer je berichtje enorm!