Over wonen, stylen, decoreren, fotograferen, kringlopen en zelf maken

Pagina's

woensdag 16 november 2011

Hier woon ik Sint!!!!

Het is natuurlijk belangrijk dat Sinterklaas weet waar alle kinderen wonen. Vandaar een heel handige "Hier woon ik vlag die je aan je hek of bij de brievenbus kunt hangen. Een gezellig knutselwerkje waar je samen aan kunt werken.
Naai sjerpen waar de kinderen met textielstift op kunnen schrijven: Sinterklaas hier woon ik! Je kunt ook een sjerp maken waar je een dubbelgevouwen open lap op naait waar je tekeningen en brieven in kunt schuiven.
 Je knoopt ze zo aan het hek of aan de brievenbus.



De tekeningen worden extra leuk met een Sinterklaasje of Pietje eraan. Die maak je van restjes papier, vilt en verf uit een tube.


Zie je meer een uitdaging in het maken van een Pietencape of Sintkostuum? Ook dat is echt wel te doen.


Een Pietenmuts bijvoorbeeld is niets anders dan een cirkel die aan de rand is aangerimpeld met elastiek. Naai er een paar banen op en een grote veer en de muts is klaar.


De cape is in feite ook een cirkel die je versiert met banen en glitters. Voor de witte kraag maak je een rechte lange lap waar een tunnel in zit met een koord erdoor. Als je deze aantrekt valt het mooi rond om de hals heen. Ik kan helaas niet alle foto's meer vinden, het was handig geweest om er een plaatje bij te zien.
Ik heb ook geen foto meer van de broek. Als je een joggingsbroek van jezelf overneemt op stof (omkeren en voor en achterpand natekenen en uitknippen tot op kniehoogte van de maat van het kind) dan heb je een perfecte Pietenbroek. Natuurlijk doe je dan wel elastiek in de pijpen.
Trouwens er rolde bij ons een folder door de bus van de Wibra waar je voor een paar Euro een compleet pak koopt.
Helaas heb ik van het Sinterklaaspak ook geen hele duidelijke foto's. Ik heb ook al even gezocht naar het patroon, die moet ik nog ergens hebben liggen. Als je echt belangstelling hebt ga ik nog wel even zoeken maar ik denk dat je ook wel patronen kunt kopen. 


 De ketting is gemaakt van een ketting gekocht bij een bouwmarkt. Van dik karton is het kruis gemaakt die is gespoten met goudverf. De S is geplakt met strasstenen. Zo is ook de ring gemaakt. De ring koop je kant en klaar met een platte schijf erop waar je de strasstenen opplakt.

Als je niet zo van kruizen houdt kun je ook voor deze variant kiezen.


Voor het boek bekleed je een (foto)boek met stof die je ook versiert.


De mijter is geknipt van karton waar een hoes omheen is genaaid. De versieringen breng je er later op aan.

Dit is nog de enige foto.


De cape is een lange halve cirkel met goudbies afgewerkt. In de zijkanten zitten openingen waar de handen door gestoken kunnen worden.
Hmmm ik ben niet helemaal tevreden over mijn uitleg maar misschien kom je toch wel op ideeën als je goed naar de foto's kijkt. Ik duik nog even de kast in voor het patroon.

Voor wat grappige vrolijkheid is het leuk om hier eens naar te luisteren.

http://www.youtube.com/watch?v=9eaIa_CotaI
Dat heeft dan weer niks met Sinterklaas te maken maar is
leuk, vrolijk en Makkie.

In ieder geval wens ik jullie weer een fijne dag toe!
En een hartelijke groet natuurlijk!
Makkie

Ps nog twee nachtjes slapen en dan zit deze jongedame met 800 EVA vriendinnen een weekend in Scheveningen. De voorbereidingen zijn nog in volle gang, gelukkig begint het op te schieten.


9 opmerkingen:

  1. jaren geleden heb ik ook een aantal pieten en sintenpakken gemaakt voor school, maar hoe dat weet ik echt niet meer, was wel heel leuk om te doen! En spannend joh dat vriendinnen weekend, maar gaat jou echt wel lukken hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor alle originele Sint tips. Ik wens je een heel mooi EVA-weekend.
    groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo te zien zijn jullie helemaal in de sinterklaas stemming ... het zier er
    erg mooi en gezellig uit allemaal ..

    Succes met je grote workshop ... Gr. Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk hoor! en succes met je workshop!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik weet dat Sint je niet voorbijgaat hoor:)) Heel handig, doe ik ook met mijn kleuters!!!
    Leuke ideetjes die weer makkelijk toe te passen zijn, dank je wel Marjan!!

    Lieve groet van mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk joh! 'k Vind 't heel knap dat je dat allemaal zelf kan maken!!
    Heerlijk die Sinterklaas-tijd :))
    Groetjes, Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wens je een super weekend met al die vrouwen die er net zo naar uitkijken als jij!
    En ..tuurlijk Makkie, is wel erg gaaf natuurlijk, dat je dat nou weer moet vinden op You tube!
    Lieve groetjes Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg leuke ideetjes en id makkelijk te maken.
    Ik kocht gewoon een goed koop pakje en maakte er een mooie cape bij.
    Mijn zoon is jaren als pietje op 5 dec naar school geweest. Hij vond dat heerlijk.
    Ook zo leuk dat je nu de meisjes pakjes hebt.
    Heel veel succes en plezier op het weeekend. We lezen vast wel hoe het geweest is.
    Groetjes Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb je de patronen nog gevonden?

    gr. Mariska

    BeantwoordenVerwijderen

Ik waardeer je berichtje enorm!