Over wonen, stylen, decoreren, fotograferen, kringlopen en zelf maken

Pagina's

maandag 21 november 2011

Over een gele garnalenbroek, de Heer is mijn herder en een mistige toepassing

" Ja, wat heeft dat nu met elkaar te maken"  hoor ik je denken. Heel begrijpelijk want als ik mijn eigen clou niet wist had ik er ook niks van begrepen.
Afgelopen weekend vierden we in Zandvoort met 750 vrouwen EVA's vriendinnenweekend. Wat een heerlijk feest! Ik zou je alles heel uitgebreid willen vertellen maar ik moet me echt beperken tot een rode draad.
Die draad begint op het strand waar ik liep. Het eerste wat me opviel was een knalgele garnalenbroek die over een dikke strandpaal hing (waarom weet ik eigenlijk niet, ik denk dat hij daar in goed vertrouwen overheen gehangen was om te drogen).
Kijk, die broek is nou niet bepaald een high fashion comfortabel modeitem. Alleen de kleur al! De stugge stof maakt dat het lopen bemoeilijkt wordt. Moet hij er ook nog eens mee door de zee lopen! In rustig water is het al lastig om te lopen, laat staan met een knalgele, rubberachtige stugge broek aan in de golven van de zee! Dat is dan ook nog niet alles, want wil je garnalen vangen dan moet je ook nog eens een groot net met je meeslepen.
Toch weet die visser: zonder broek word ik nat en bevangen door de kou, en zonder net geen garnalen.
Zie je hem lopen die visser? Voorovergebogen, zo af en toe wankelend door de golven die tegen hem aanslaan. Misschien praat hij zichzelf wel moed in: " Kom op, doorgaan, niet opgeven, nog even, straks wordt je werk beloond. Opgeven? Nee, doorgaan! Dat net moet vol.
Dit beeld is in grote lijnen te vergelijken met het thema van het vriendinnenweekend: Het simpele leven naar aanleiding van psalm 23.
Deze psalm gaat over een herder die zijn schapen leidt. Een zwaar bestaan, dat herdersleven. Om zijn kudde compleet te houden moest hij 24/7 opletten. De wegen gingen door onherbergzaam gebied, maar de herder wist de plekken waar het uiteindelijk goed toeven was. De schapen hadden geleerd de herder te vertrouwen en te volgen. Door deze samenwerking komt de kudde uiteindelijk bij het sappige gras en het water in overvloed uit de beek.
Een mooie vergelijking van real life. Dat gaat nl niet altijd over mooie aangelegde paden. Je kunt in je leven een hoop kuilen en hobbels tegenkomen. Hoe kun je ondanks dat alles toch een goed leven hebben en welke rol speelt God daarin, daar ging het weekend over.
Het was een prachtig programma met een bijzonder mooie opening met living statues, een optreden van de band Stone washed, boeiende lezingen, geweldig cabaret, diverse workshops (waaronder de mijne) een heerlijke zondagochtenddienst, verukkelijke maaltijden (och jongens toch, die chocoladefontein!!!) 750 prachtige vrouwen en (mijn hoogtepunt) de afsluiter waarbij iedereen een armbandje kreeg (met de Heer is mijn herder erop) die ze bij haar vriendin mocht omknopen. Daarbij vertellend waarom die vriendin zo speciaal is. Ook ik draag zo'n armbandje. De woorden die mijn vriendin erbij vertelde koester ik als een prachtig lied in mijn hart.
Gisterenavond door de dikke mist bijna 200 km naar huis gereden. Alweer zo'n de Heer is mijn herdermoment. Ik reed in een piepkleine wereld, het enige wat ik zag was een stuk streep op de weg en de mistlamp van de auto voor me. Het was best eng en zwaar vermoeiend maar ik wist: Na die 200 km bikkelen, onder de bescherming van mijn Herder, achter die rode mistlamp aan, zou ik thuis komen. En thuis kwam ik! De veilige plek waar ons complete gezin was. Wat een rijkdom! Mijn man, mijn 5 kinderen, Annelot's vriend en in mijn herinnering alle ervaringen van dit bijzondere weekend!











Groet,
Makkie

22 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige post!
    Heel mooi je woorden en o zo waar!
    Geniet van je herinneringen en fijn dat je een warm welkom thuis had, gisteravond!
    Lieve groet, Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig!

    Mijn hart zingt ook nog steeds :-)

    Hug!
    B

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig Marjan,
    En voor mij, als niet echt gelovige, komt dit berichtje misschien heel erg op het juiste moment.
    Toch een teken misschien?!
    Lieve groet,
    Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat klinkt zeker als een goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat moet dat heerlijk zijn dat rotsvast vertrouwen in God ... zelf heb ik dat niet zo
    Wat mooi dat je weekend zo geslaagd was daar kan je weer ff op teren ..... groetsss Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Marjan,
    Wat een mooie blog! Inderdaad, het was een geweldig weekend he... mede dankzij jouw creatieve bijdragen! Super om elkaar weer even gesproken te hebben.
    Tot gauw,
    liefs, Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat klinkt als een heel fijn weekend! Mooie foto's. Die moeten van zaterdag zijn. Voor de rest was het alleen mist. Fijne week. Groetjes Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig armbandje...rare vraag misschien maar ik het ook ergens kopen?
    Het heeft een bijzondere betekenis...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Makkie,

    Fijn dat het Eva vriendinnenweekend zo'n succes was. Mooi dat een weekendje weg je zo aan het denken kan zetten en je doet realiseren hoe goed je het hebt :-)!

    Een gezellige nieuwe week & lieve groet,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je voor het delen van het prachtige verhaal. Ik deel je gedachte en voel me nooit alleen. Ik moest zelf zaterdagavond door een zeer dikke mist en kreeg het Spaans benauwd, wetende dat ik niet alleen was, was het toch heel eng. Ik ben blij dat je weer veilig bent thuisgekomen en wat voor thuiskomst ! De armband is zeer waardevol en zal je ook herinneren aan een mooi weekend. xxx Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een geweldig eerlijk, aansprekend en bemoedigend stukje heb je geschreven. Heel erg bedankt! Fijn dat het weekeind een succes is geweest. Gods zegen gewenst. En geniet van je armband-met-mooie-herinnering-aan-je-vriendin!
    Liefs,

    Tante Trijns

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Weer heb je het mooi opgeschreven, fijn dat je weer veilig thuiskwam met het rots vaste vertrouwen op de Heer. Wat een prachtige armband. Ben maar steeds blij dat we niet de weg op hoeven met dit slechte zicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een prachtig verhaal, dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt voor het delen, mooi beschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel mooi,Geweldig dat we op hem mogen vertrouwen,en dat hij ons vertrouwen ook niet teleursteld.
    Is het armbandje ook ergens te koop??

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie blog weer. En voor mij best speciaal om te lezen dat je nu 5 kinderen hebt! :)
    Fijn dat je het zo goed hebt gehad! Kwam straks nog ff om m'n beloofde bakkie te doen, maar je was al heerlijk in dromenland, en gelijk heb je!
    Tot gauw, liefs Berdy

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat heb je dit mooi opgeschreven, ben geen moment afgehaakt! En wat fijn dat het zo geslaagd was, je hebt er hard genoeg naar toe gewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heb genietend je verhaal zitten lezen Marjan,
    Prachtig zoals je het opschrijft, kan me er helemaal in vinden.
    Heerlijk dat jullie het allen zo fijn hebben gehad !
    mocht het armbandje nog te koop zijn, dan houd ik mij ook aanbevolen.
    Lieve groet
    Yvon

    BeantwoordenVerwijderen

Ik waardeer je berichtje enorm!