Over wonen, stylen, decoreren, fotograferen, kringlopen en zelf maken

Pagina's

dinsdag 8 februari 2011

Eerste blog uit Thailand










Met China Airlines zijn we maandag naar Bangkok gevlogen. Op een half uur vertraging na hebben we een voorspoedige reis gehad. Het was een bijzondere vlucht, niet in de laatste plaats omdat het prachtig helder weer was. De bergen met sneeuw,de verlichte autosnelwegen waarvan ik nogal enthousiast hardop dacht dat het de Chinese muur was (schaam, schaam maar goed het zorgde voor de nodige pret), de prachtige zonsondergang en de even zo mooie zonsopgang, we hebben het allemaal gezien. Een maal veilig op de grond realiseer je je eigenlijk pas wat er allemaal gaande is. Met 54 stoere gepassioneerde vrouwen sta je daar dan, ver, heel ver van man en kinderen om in en voor het Tamarcentrum aan de slag te gaan. Het was zo'n slikmoment waar er vast nog veel van zullen volgen. Buiten de Airport werden we hartelijk ontvangen met een prachtig geurende verse bloemenketting. Iedereen kreeg er een omgehangen, wat een welkom! De mensen hier zijn sowieso erg behulpzaam, vriendelijk en nederig. Als ze je groeten brengen ze beide handen bij elkaar onder de neus en maken ze een lichte buiging. Dat is heel wat anders dan bij ons, wat dat betreft kunnen we nog een hoop leren. Vanuit Bangkok met een kleurrijke touringcar naar Pattaya. De gids die wel wat weg had van een stand up comedian vertelde een onsamenhangend verhaal over Thailand en haar gebruiken. Hij was trots op zijn land dat was een ding wat zeker is! Hij vertelde dat Thailand het land is van de lach. Geen Mac Donaldslach zoals hij dat noemde maar een lach van oprechte blijheid. Ondertussen zoefden grote reclameborden en enorme hoeveelheden kleine offertempeltjes aan ons voorbij. Je zag ze overal, voor heel veel huisjes, op de enorme hoeveelheden bananenplantages, zomaar langs de weg of midden in het water. Het straatbeeld is behoorlijk gevarieerd. Veel busjes, vrachtautootjes, brommers met complete gezinnen erop, duwkarren met tonnen, manden en kleurrijke kleden of bromfietsen met een soort van zijspanaanhangwagen (natuurlijk ook weer afgeladen vol). Je kunt het hier allemaal vinden.
Toen we Pattaya inreden bekroop me even een triest gevoel. Onze gids begon zich direct te verontschuldigen voor de twee gezichten van de stad. De stad die at night totaly different is from the day. De net nieuw gebouwde giga shopping mall kon het donkere niet verhullen. Veel te oude mannen met veel te jonge meisjes hand in hand lopend, vervallen verwaarloosde afgebladderde huizen en winkels, chaotische straattaferelen, op deze plek gaan we een week werken. We zijn hier gekomen om iets goeds te doen. Om fantastische meiden te ontmoeten, een arm om ze heen te slaan, ze als vrouw te zien zoals vrouwen bedoeld zijn, om van ze te houden en Gods liefde te ervaren.
Toen we bij het hotel aankwamen hing er boven de ingang op een enorm spandoek: Welcome Eva women. We hebben heerlijk gegeten, even uitrusten, opfrissen, de kamers op orde maken, zomerkleren aan want het is hier 34 graden om om 16.00 uur de eerste ontmoeting met het Tamarcentrum te hebben. De reis ging per songtow, wat een geweldige ervaring! Met acht vrouwen in een overdekt karretje knettershard door Pattaya. Ondertussen honderden brommers, scooters en auto's van alle kanten. Wat een prachtige wanorde! De bars beginnen rond dit tijdstip al weer vol te lopen met mannen en meisjes. In het Tamarcentrum werden we heel hartelijk ontvangen door de hele crew. Alle meiden stelden zich voor en Nella had nog een prachtige overdenking voor ons. Samen gebeden, samen gezongen. Weer terug naar het hotel met het schema voor morgen. Eten, een Thaise massage en snel slapen. Het mag na 34 uren wakker zijn! Voor iedereen een hele hartelijke groet vanuit Thailand van ons allemaal!

21 opmerkingen:

  1. Wat een bijzondere ervaringen! Het lijkt me mooi en moeilijk tegelijk. Ik vind het erg dapper van je, hoor, om zo je in te zetten als christen in Zijn koninkrijk. Heel veel sterkte en Gods zegen over al het werk, alle gesprekken en alle liefde die jullie daar mogen doen en uitdelen. Ik bid voor jullie. Groetjes Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow Marjan, wat een mooi en uitgebreid bericht met foto's! Ik had een paar zinnetjes verwacht ;) En wat triest hè, die oude mannen met die jonge meisjes ... om maar te zwijgen over kleine kinderen ... Héél véél sterkte, zullen jullie vast nodig hebben!

    Gr, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig hadden jullie een voorspoedige reis. Dat je nog zin had om zo'n uitgebreid verslag te schrijven. Maar wel bijzonder om al zo snel over je belevenissen te kunnen lezen.

    Ik wens jullie heel veel kracht en liefde toe voor de komende tijd.

    Hartelijke groeten, Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hey Makkie!
    Wat goed dat jullie veilig en wel zijn aan gekomen!!!
    En die fotos zijn ook zo gaaf!
    Geniet van alles en zet um op!!!
    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat jullie heelhuids aan zijn gekomen.
    Prachtige foto's. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk aan tezien dat die hele jonge meisjes met die oude kerels lopen. Ik denk dat ik de neiging zou krijgen om hem om ver te rijden met een brommer ha,ha. Maar zo werkt he natuurlijk niet.
    Ik ben benieuwd hoe het verder met jullie zal gaan en ik wens jullie heel veel Succes!
    Groetjes, Joni

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi mam,

    fijn dat je bent aangekomen.je kan ook nooit rustig aandoen he. gelijk een blog van 6 a4tjes. die foto,s zijn echt heel leuk. succes de komende dagen pas goed op en genier ervan. we missen je al dikke kus

    job

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja dat is zo jammer he, het dubbele van o.a. Thailand. Aan de ene kant de enorme hotels en "dure" winkels en dan aan de andere kant...de armoede. Dat vond ik de eerste keer ook wel wennen. En die glimlach...ach ja ;) Die groet heet WAI :) Hoe hoger de handen voor het lichaam/gezicht gehouden worden hoe hoger geplaatst de persoon die ze groeten. De koning wordt dus begroet met de handpalmen ten hoogte van het voorhoofd....dat is de hoogste positie.

    Mooi om te lezen :)

    Sawadee Ka

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Makkie!! Je bent er! Echt fijn hoor! Ben trots op je!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Lieverd,

    Wat was ik blij toen ik je smsje kreeg dat je gearriveerd was!
    Gelukkig maar!

    Je hebt het weer voor elkaar gekregen om een prachtig verhaal in elkaar te zetten.
    Super leuk om zo te kijken wat je allemaal aan het doen bent!

    Wat een mooi verhaal, mam.
    Ben nu al benieuwd naar je volgende verhalen!

    Denk je ook een beetje aan jezelf, doe je niet te veel met je rug enz.
    Vervelend hé, dat je nu terwijl je kids er niet zijn nog vragen krijgt of je rustig aan wilt doen? =D

    Indrukwekkend trouwens, al die dingen die je nu al in 1 dag hebt gezien en meegemaakt.

    Ik moet aan de bak voor school, dus ik stop nu met dit berichtje!

    Heel veel plezier mammie, en geniet ervan!

    Loveyou! Ik mis je.

    xx Annie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ontzettend leuk. Ik kan niet wachten om weer wat te horen van je bijzondere ervaring.

    Groetjes
    Mignon

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat fijn dat jullie veilig zijn aangekomen en een voorspoedige reis hebben gehad. Wat veel indrukken daar! En wat goed eigenlijk,dat jullie dt gewoon doen!
    Ik hoop dat je veel mooie dingen mag zien, en ook mag delen met de vrouwen daar.
    Goed en gezegend verblijf verder, en bedankt voor het delen van je reisverhaal.
    Hartelijke groet,
    Wilmi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Maak er iets moois/nofliks van daar in het verre Thailand!!
    groet Petra x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn een berichtje van je te lezen. Mooie foto's ook. Blijf je op de voet volgen. Figuurlijk, jammer genoeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Makkie, goed om te horen dat jullie een goede reis hebben gehad. Is toch niet niks he. Je komt echt in een andere wereld terecht. Moet wel even zeggen dat die bus er wel supercool uitziet zeg! Ik hoop dat je niet al te veel last zult hebben van een jetlag en ik wens jullie heel veel succes en plezier met jullie project. Vind het echt geweldig. Groetjes,
    Agnes

    Ps. Lijkt me zo heerlijk!!! 34 graden!:)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Makkie,

    Fijn te horen dat jullie goed zijn aangekomen! (Ik reageer ff via Job z'n account, want ik heb zelf geen gmail.)

    Je hebt er meteen werk van gemaakt, je eerste blog. Leuk hoor! Je bent nu vast lekker aan het slapen en uitrusten om er straks volop tegenaan te gaan. Zet em op en geniet er ook van! Hopelijk bereiken jullie daar mooie dingen!
    Kijk nu alweer uit naar je volgende verhaal!
    Dikke knuffel van je schoondochter Berdy

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat goed dat je ons nu al op de hoogte houdt! Zo herkenbaar, voor mij was Thailand ook een cultuurshock. Veel succes met jullie belangrijke werk! Groetjes, Floortje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Fijn dat jullie er zijn.
    Goed aangekomen dus.
    Al veel indrukken gehad.
    Heel veel succes Groetjes Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leuk, dat er binnen deze fijne damesgroep die mooie dingen (gaan) beleven en heel werk doen iemand is die ons op de hoogte houdt. Wij kijken nu al uit als gezin naar jullie belevenissen. Doe Simone van ons de groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik kom hier viavia en val meteen met m'n neus in de boter: een verslag van de Evareis naar Thailand, waravan ik zelf lang over getwijfeld heb: zal ik meegaan of niet?
    Door je blog ben ik er toch een beetje bij! Erg Leuk! Ik wens je een bijzondere tijd toe en hoop vooral dat je een lichtje mag zijn voor deze vrouwen die je nu gaat ontmoeten!

    God bless you,
    Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi!
    Wij kennen elkaar niet... maar ik was vanmorgen gezellig aan het "knutselen" bij Christine van ByKris... en ik vertelde haar dat een kennisje van mij nu naar Thailand is... zaten we elkaar aan te kijken... toevallig!
    Wil je de groeten doen aan Tamara (uit Voorthuizen)?! We zijn benieuwd naar alle verhalen waar ze mee thuis komt! Maar nu kan ik via deze blog even een kijkje nemen! Helemaal leuk!
    Groeten van Sandra uit Ermelo

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Makkie,

    Tjee joh, wat een reis heb je gemaakt en wat een geweldig doel! Ik weet het hoor, ik ben er zelf geweest. Afschuwelijk wat er allemaal met jonge meisjes gebeurt in die landen. Tof dat je erheen bent geweest. En wel een pracht land he en inderdaad superaardige mensen !
    Grappig dat ik ook net een bericht maak met een klein stukje over Thailand erin.
    Het heeft vast VEEL indruk op je gemaakt. Sterkte weer met real life !
    Groet van mij.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik waardeer je berichtje enorm!